U bent nu hier:

'Geef gratis statines bij fastfood'

Neem cholesterolverlagende middelen bij je Big Mac. Hiervoor pleiten Britse onderzoekers. Volgens hen neutraliseren statines het risico op hart- en vaatziekten door fastfood.

Gratis aanbieden van statinesupplementen in restaurants 'is wellicht een moderne en rationele manier om cardiovasculair risico in te dammen', betogen de wetenschappers in The American Journal of Cardiology.

Risico op hart- en vaatziekten

De onderzoekers keken enerzijds naar het risico op hart- en vaatziekten door vet eten. Dit vergeleken ze met het risicoverminderende effect van dagelijks statinegebruik. Dit laatste effect bleek het sterkst.

Gezonde levensstijl

Wel benadrukken de Londenaren dat hun voorstel geen vervanging is voor een gezonde levensstijl. Meer bewegen, gezond eten en niet roken blijven betere opties voor een gezond cholesterol.

Bron: The American Journal of Cardiology


Gerelateerd:

Datum   Titel
01-01-2012 Cholesterolverlagers? Eerste keus simvastatine
29-12-2010 Misleidende themabijlage
06-08-2010 Doorbraak in screening gevaarlijk cholesterol
06-08-2010 Nieuwe genen gelinkt aan cholesterol
09-07-2010 Pelgrimstocht verbetert cholesterol
08-03-2010 Cholesterolrijke voeding oorzaak leverontsteking
01-10-2009 Communicatie over cholesterolverlagers moet beter




Ziet u geen reactieformulier? Reacties. (1)

"Dit en dergelijke vormen van onderzoek hebben niets met wetenschap te maken. Het statine gebruik in onze samenleving is daardoor volstrekt uit de hand gelopen. Het verstrekken van statines uitsluitend op basis van rigide geformuleerde indicaties kan miljarden aan bezuiniging in de gezondheidszorg opleveren."

F.L. Meijler, BLOEMENDAAL - 18-08-2010 11:15

-- Advertentie --

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd