Nieuws van deelnemers
Nieuws uit de media
1 september 2009
Meer aderverkalking bij hoog alcoholgebruik
Mannen van middelbare leeftijd die regelmatig snel achter elkaar zes alcoholhoudende consumpties of meer drinken, hebben meer last van aderverkalking dan andere mannen.
Dit verschil is onafhankelijk van de totale hoeveelheid alcohol die per week wordt geconsumeerd. Dat blijkt uit onderzoek dat gepubliceerd is in het tijdschrift Atherosclerosis.
Onderzoeksgroep
De Finse onderzoekers hebben de onderzoeksgroep, die bestond uit 751
Finse mannen van middelbare leeftijd, onderverdeeld in zware drinkers (zes
of meer consumpties per keer) en niet zware drinkers (minder dan zes consumpties per keer).
Vaatwanddikte
De mate van aderverkalking werd vastgesteld door
middel van een scan van de halsslaghaders. Hierbij werd de maximale
dikte en de gemiddelde dikte van de halsslagaderwand gemeten. Na 11
jaar werd deze meting herhaald. Vervolgens werden de resultaten met
elkaar vergeleken en werd vastgesteld wat de verandering in
vaatwanddikte was.
Significant verschil
Uit de analyse van de resultaten bleek dat er een significant verschil was in mate van aderverkalking tussen de groep zware drinkers en de groep matige drinkers. Dit verschil bleef ook na correctie voor de gemiddelde hoeveelheid alcoholconsumptie aanwezig. Ook na verdere correctie voor allerlei verstorende variabelen zoals bloeddruk, lichaamsgewicht en rookgedrag bleef er een significant verschil tussen de twee onderzoeksgroepen.
De onderzoekers doen de aanbeveling om bij toekomstige studies naar de relatie tussen alcholconsumptie en aderverkalking niet alleen de gemiddelde alcoholconsumptie in het onderzoek te betrekken, maar ook het drinkpatroon.
Bron: Alcoholengezondheid.nl
Lees ook:
| Datum | Titel | |
|---|---|---|
| Nog geen waarschuwingslabels voor alcohol | ||
| Matige alcoholconsumptie verlengt leven |
Richtlijnen
- Richtlijn Diagnostiek van stoornissen in het gebruik van alcohol in het kader van CBR-keuringen
- Problematisch alcoholgebruik
Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?
| Datum | Titel | |
|---|---|---|
| Huidmonitor | ||
| Wat ziet u? | ||
| Samenwerking NPCF en Achmea | ||
| Wie controleert de baas? | ||
| Ruzie eigenaren legt MC Groep lam |
| Datum | Titel | |
|---|---|---|
| Toch private kankerkliniek in Boxmeer | ||
| Richtlijn Werken met Diabetes beschikbaar | ||
| Chromosomen eeneiige tweeling niet altijd gelijk | ||
| Operaties veiliger, maar inspectie nog nodig | ||
| Behandeling diabetes bij ouderen schiet tekort |
