U bent nu hier:

Functionele voeding vermindert effect statines

Het is niet altijd raadzaam om cholesterolverlagende medicijnen te combineren met voedingsmiddelen die gezondheidsbevorderende effecten claimen. Dit stelt promovenda Simone Eussen.

Eussen onderzocht producten die het cholesterolgehalte zouden verlagen: zuivelproducten verrijkt met plantensterolen en producten met extra voedingsvezels. Zij kunnen de therapietrouw bij gebruik van statines echter verminderen, blijkt uit het onderzoek.

Therapietrouw

Tijdens het onderzoek hadden mensen die de verrijkte producten gebruikten een lagere therapietrouw aan statines. Onder de nieuwe gebruikers van statines stopten patiёnten die een combinatie gebruikten tweeënhalf keer zo vaak met hun medicatie als patiёnten die alleen statines gebruikten.

Verminderd effect statines

Verder blijkt uit een diermodel dat statines minder goed werken wanneer zij gecombineerd worden met een hoge dosering voedingsvezels. De effecten zijn afhankelijk van de dosis en moment van inname van het geneesmiddel en de vezel. Dit moet nog worden bevestigd in een humane studie.

Proefschrift

Simone Eussen promoveerde 12 december aan de Universiteit Utrecht. Haar proefschrift is getiteld: 'The Food-Pharma interface: Consequences of combined use of functional foods and statins'.

Bron: Universiteit Utrecht


Meer over cholesterolverlagende middelen:

Datum   Titel
23-12-2011 Cholesterollevels voorspelt met computermodel
20-07-2011 Antidepressiva
22-06-2011 Hoge dosis statine verhoogt diabetesrisico
10-06-2011 LDL verlagen zinvol bij nierinsufficiëntie
28-05-2011 Polypil effectief maar met bijwerkingen

Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?

Datum   Titel
07-05-2012 Huidmonitor
22-05-2012 Wat ziet u?
23-05-2012 Samenwerking NPCF en Achmea
18-05-2012 Wie controleert de baas?
21-05-2012 Ruzie eigenaren legt MC Groep lam

-- Advertentie --

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd