Nieuws van deelnemers
Nieuws uit de media
16 september 2011
Witte groente of fruit verlaagt kans op beroerte
Mensen die veel witvlezig fruit en witte groente, hebben de helft minder kans op een beroerte dan mensen die weinig hiervan eten. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Linda Oude Griep.
Al eerder bleek dat het eten van rauwe groente en fruit de kans op een beroerte aanzienlijk verlaagt. In een vervolgonderzoek is de relatie met de kleur van groente en fruit onderzocht.
Kleur bekennen
Groente en fruit werden in vier kleurgroepen ingedeeld. Groen stond voor bladgroenten als spinazie en sla, geel/oranje omvatte bijvoorbeeld citrusvruchten en worteltjes, rood/paars tomaat, aardbeien en blauwe druiven en de witte kleurgroep bestond uit onder andere appelen, peren, bananen en bloemkool.
Tien jaar
De onderzoeksgroep bestond uit 20.069 volwassenen die gedurende tien jaar bijhielden wat ze aten. 233 personen kregen een beroerte. Een hoge inname van witte groente en witvlezig fruit verminderde de kans op een beroerte met 55 procent. Er werd geen verband aangetoond tussen het optreden van een beroerte en het eten van voornamelijk groenten uit de andere kleurgroepen.
An apple a day...
Volgens Oude Griep is de consumptie van witvlezig fruit eenvoudig te verhogen: 'Met bijvoorbeeld een appel als tussendoortje kun je de inname van witte groenten en fruit makkelijk verhogen'.
Waarschuwing
Het onderzoeksteam, waar Oude Griep deel van uitmaakte, waarschuwt om de inname van groente en fruit uit de ander kleurgroepen niet te verlagen. Deze bevatten andere belangrijke voedingsstoffen die mogelijk beschermen tegen andere ziekten.
Artikel
De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Stroke, on line editie, 15 september 2011 van de American Heart Association.
Bron: Wageningen UR
Meer over beroerte:
| Datum | Titel | |
|---|---|---|
| Behandeling nauwe halsslagader vergt maatwerk | ||
| Carotid Artery Stenting prior to Cardiac Surgery | ||
| Determinants of Cerebral Infarction and Intracerebral Hemorrhage | ||
| Aantal beroertes daalt, maar niet bij vrouwen | ||
| Vascular endothelial function and genetic epidemiology in lacunar stroke subtypes |
Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?
| Datum | Titel | |
|---|---|---|
| Wat ziet u? | ||
| Samenwerking NPCF en Achmea | ||
| Wie controleert de baas? | ||
| Ruzie eigenaren legt MC Groep lam | ||
| Geachte Mevrouw Batstra, |
| Datum | Titel | |
|---|---|---|
| Operaties veiliger, maar inspectie nog nodig | ||
| Behandeling diabetes bij ouderen schiet tekort | ||
| Hartfalen anders bij geriatrische patiënten | ||
| Nader inzicht in effect ondervoeding foetus op vetstofwisseling | ||
| Positionpaper over de toekomstige zorg jeugd Voor de normale leefwereld van kinderen |
