Nieuws van deelnemers
Nieuws uit de media
23 augustus 2011
Matig drinken verlaagt kans op dementie
55-plussers die matig drinken, hebben 23 procent minder kans op alzheimer en vasculaire dementie dan geheelonthouders. Meer dan vijf glazen alcohol per dag leidt juist tot een toename van het risico op dementie.
Dit blijkt uit een overzichtsstudie van de Loyola University, waarin resultaten van 143 onderzoeken van de afgelopen 35 jaar op een rij zijn gezet.
Lagere leeftijd
Bij personen jonger dan 55 jaar blijkt lichte tot matige alcoholconsumptie niet van invloed op het cognitief functioneren. Onder 'licht tot matig drinken' verstaan de onderzoekers maximaal twee glazen per dag voor volwassen mannen en maximaal een glas per dag voor volwassen vrouwen.
Wijn
Uit een aantal van de studies blijkt dat wijn meer bijdraagt dan andere alcoholische consumpties. In andere studies werd het soort consumptie buiten beschouwing gelaten.
Beweging
De onderzoekers geven aan dat er ook andere manieren zijn om het risico op dementie te verlagen. Zoals beweging, educatie, Mediterraans eten en zelfs tuinieren.
Publicatie
De onderzoekers hebben hun bevindingen gepubliceerd in Neuropsychiatric Disease and Treatment.
Bron: Loyola University Chicago
Meer over dementie:
| Datum | Titel | |
|---|---|---|
| De zorg bij dementie | ||
| Dementie algemeen | ||
| Vergeetachtigheid of dementie? | ||
| Openheid over dementie helpt patiënt | ||
| 'Dementen zware medicatie geven is eigenlijk verdoven' |
Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier? Dan dient u eerst in te loggen.
| Datum | Titel | |
|---|---|---|
| 'Jannetje, schrijf maar op' | ||
| Legemaate: Tulleken schond beroepsgeheim niet | ||
|
Inloggen |
Bedrijfsartsen in het nauw | |
| Beroepsgeheim en bekende Nederlander | ||
| Tulleken: 'Ik wist dat ik een grens overschreed' |
