U bent nu hier:

Gezonde leefstijl verlaagt sterfkans

Ongezond levende vrouwen van middelbare leeftijd hebben evenveel kans om te overlijden als vijftien jaar oudere vrouwen die wél gezond leven. Bij mannen bedraagt dit 'verouderingseffect' achtenhalf jaar.

Dit stellen Maastrichtse onderzoekers. Zij berekenden leefstijlscores van 120.000 deelnemers tussen de 55 en 69 jaar. Hierbij hielden ze rekening met roken, gewicht, lichaamsbeweging en voedingspatroon.

Gezond leven loont

Volgens Piet van den Brandt, hoogleraar Epidemiologie aan de Universiteit Maastricht, hangt het risico om te overlijden sterk samen met de leefstijlscore. 'Dit toont aan dat met een gezonde levensstijl een aanzienlijke gezondheidswinst is te behalen.'

Mediterraan dieet

Tijdens het onderzoek was het effect van een mediterraan dieet het grootst bij vrouwen. Noten, groenten en alcohol blijken het duidelijkst gerelateerd aan minder sterfte.

Opleidingsniveau

Ook opleidingsniveau lijkt van invloed op sterftereductie. Van den Brandt: 'De grootste verlaging van vroegtijdige sterfte door een gezonde leefstijl was te zien bij mensen met een lage of middelbare opleiding.'

Publicatie

De bevindingen uit het onderzoek staan in het American Journal of Clinical Nutrition. Ze maken deel uit van de Nederlandse Cohortstudie, opgezet in 1986.

Bron: Universiteit Maastricht


Meer over leefstijl:

Datum   Titel
18-05-2012 Leefstijlinterventie Vital@Work niet goed genoeg
27-04-2012 Inzet social media bij bevorderen gezonde leefstijl jeugd
20-04-2012 Vrouwelijke gevangenen vaker te dik
10-04-2012 Hoogleraren bezorgd over jong dementerenden
04-04-2012 'Probleem obesitas onderschat door BMI'

Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?

-- Advertentie --

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd